Synevo România raportează rezultate încurajatoare în utilizarea Realității Virtuale pentru diminuarea fricii de ace și senzației de durere la copii
București, 19 mai 2022 – Synevo România, liderul pieței locale de servicii de diagnostic de laborator, anunță rezultatele unei serii de studii despre beneficiile utilizării Realității Virtuale (Virtual Reality sau VR) în facilitarea realizării procedurilor medicale la copii. Synevo este prima companie din România care a utilizat această tehnologie pentru recoltarea de probe biologice. Proiectul a avut la bază dorința de a veni în sprijinul pacienților copii pentru depășirea fricii de ace, fenomen comun la această categorie. Peste 200.000 de copii trec anual pragul centrelor de recoltare Synevo din țară.
Studiile realizate de Synevo au evidențiat o diferență între modul în care este percepută durerea de copii în cazul recoltării tradiționale comparativ cu situațiile în care procedura a fost intermediată de instrumente de realitate virtuală. Astfel, datele Synevo arată o experiență cu 36% mai puțin dureroasă la copiii care au folosit VR și o frică de ace cu 55% mai redusă.
„Recoltarea cu realitate virtuală s-a dovedit cea mai eficientă strategie de distragere a atenției, cu implicații directe în reducerea durerii resimțite de copii. Astfel, întreaga experiență a recoltării capătă noi valențe pozitive, iar repetarea acesteia, destul de comună în cazul bolilor cronice, nu este privită cu același nivel de anxietate. Tehnologia poate juca un rol cheie în promovarea medicinei profilactice, încă de la vârste fragede”, a declarat Carmen Soare, director de Marketing Synevo România.
În premieră pentru piața locală, Synevo România a derulat în 2021, în zece centre de recoltare, un proiect pilot în care a apelat la tehnologia VR pentru facilitarea recoltării de probe biologice la copii. Proiectul VR Kids a permis sincronizarea pașilor parcurși de asistente în timpul recoltării, cu o animație care transpune copilul într-un mediu virtual, captivant și interactiv.
„Implementarea soluției tehnologice a fost facilitată de calitatea, pregătirea și deschiderea echipei medicale, specializată în recoltarea de probe de la copii. Aceștia au transmis pacienților empatia esențială pentru succesul actului medical la copii.”, a declarat Dr. Antoanela Curici, director Medical Synevo România.
Studiile Synevo care au precedat lansarea soluției s-au întins pe parcursul a doi ani și au implicat peste 140 de copii, părinți și asistente medicale.
„Procesul de recoltare cu VR permite copilului să simtă un plus de control în proces, oferindu-i ocazia să ia decizii, începând chiar cu decizia de a folosi sau nu opțiunea VR.”, a declarat Oana Popa Rengle, director general Anamnesis, compania care a coordonat studiile de cercetare calitativă. „Abordarea s-a concentrat, în primul rând, pe identificarea nevoilor micilor pacienți, a părinților și personalului medical, soluția tehnologică fiind dezvoltată, pe baza acestor date.”, adaugă Oana Popa Rengle.
Procesul de recoltare cu VR a schimbat experiența copiilor, sentimentele de curiozitate și entuziasm luând locul celor de frică și anxietate. Amintirea recoltării a rămas ancorată în emoții pozitive, imersarea în universul VR având un efect analgezic. Recoltarea cu VR poate avea beneficii și în rândul pacienților pediatrici cronici, care necesită vizite frecvente în centrele de recoltare.
Proiectul VR Kids este disponibil deja în doisprezece centre de recoltare Synevo din orașele București, Arad, Ploiești, Brașov, Bacău, Sibiu, Cluj, Timișoara, Constanța, Galați și Iași. Acestea sunt dotate cu echipamente speciale, respectiv ochelari VR, monitor și o unitate centrală.
Narațiunea VR Kids are la bază o serie extinsă de interviuri în profunzime cu părinți, pacienți copii și asistente medicale, realizate pentru a înțelege experiențele, trăirile și așteptările în legătură cu recoltarea.
Tehnologia este recomandată copiilor cu vârsta mai mare de 6 ani, care au atracție față de jocuri și preferă distragerea atenției de la puncționarea propriu-zisă. Procedura nu este indicată copiilor cu probleme de vedere sau celor cu vârsta mai mică de 5 ani, deoarece aceștia au încă nevoie de contactul cu părintele, iar atenția într-o animație nu poate fi captată decât pentru o perioadă scurtă de timp.