Cosul meu
Atelierul de sănătate

Sănătatea sub microscop

Intoleranța la histamină

Ce este intoleranța la histamină?

intoleranta la histamina synevo

Prin intoleranța la histamină se înțelege un dezechilibru între histamina acumulată în organism şi capacitatea de degradare a acesteia. Cauza este deficitul de diaminooxidază (DAO), enzimă care intervine în metabolismul histaminei.

Intoleranța la histamină se manifestă clinic în momentul în care în organism se găsește o cantitate de histamină, pe care acesta nu o poate degrada. De asemenea, există boli alergice, precum astmul sau rinita alergică, care constituie surse suplimentare de histamină, ce se pot adăuga la histamina absorbită în organism din alimentație.

Intoleranța la histamină: simptome

Imediat după consumul unor alimente bogate în histamină sau la câteva ore după aceasta, apar simptome precum:

Intoleranța la histamină - Synevo
Simptome

rinoree (secreţii nazale apoase);

eruptii cutanate (zone de culoare roșie ce produc “mâncărimi”);

dureri de cap;

tulburări digestive (diaree, dureri abdominale, flatulență);

tulburări de ritm (bătăi neregulate ale inimii).

Histamina

Histamina apare în alimente prin activitatea bacteriilor, mai ales în timpul proceselor de maturare.  De aceea histamina se găsește în cantități mari în alimentele fermentate (brânzeturi sau varză murată). Cu cât crește mai mult perioada de depozitare a alimentelor, cu atât se intensifică procesele bacteriene prin care este produsă histamină. De aceea, se recomandă ca alimentele și mâncărurile să fie consumate cât mai proaspăt posibil. Din cauza stabilității sale la variații de temperatură, histamina nu poate fi distrusă nici prin congelare și nici prin fierbere, prăjire sau coacere.

Intoleranța la histamină - Synevo
Alimente cu conținut scăzut de histamină

carne sau pește proaspăt

gălbenușul de ou, albușul de ou (gătit, nu crud)

fructe proaspete (cu excepția căpșunilor)

legume proaspete (cu excepția roșiilor)

cereale

lapte proaspăt pasteurizat

Intoleranța la histamină - Synevo
Alimente cu conținut ridicat de histamină

alcool

brânzeturi maturate

mezeluri afumate (salam, cârnați, suncă afumată)

năut

soia

nuci

cacao (este inclusă și ciocolata)

dulciuri sau snacks-uri cu aditivi și coloranți

oțet

Intoleranța la histamină - Synevo
Eliberatori de histamină (alimente care stimulează producerea de histamină la nivelul intestinului subțire)

majoritatea citricelor: kiwi, lămâie, ananas, prune etc.

cacao

nuci

fasole și linte

roșii

germeni de grâu

aditivi alimentari: benzoat, sulfiți, nitriți, glutamat, coloranți alimentari

Intoleranța la histamină - Synevo
Blocanți de diaminooxidază

alcool

ceai negru

băuturi energizante

ceai verde

ceai mate

*Pentru iaurt, conţinutul de histamină variază în funcţie de cultură bacteriană folosită.


Bibliografie: